Over weekendvaders, drenzen en poetjes

Over weekendvaders, drenzen en poetjesOngetwijfeld de ergernis van iedereen met klanten te maken heeft: `DE KLANT`.
Er zitten af en toe exemplaren tussen, die je het liefst met kop en kont zo het raam zou willen uitdonderen.
Ik had gehoopt dat ze me gespaard zouden blijven in mijn werk, maar helaas.

Van oorsprong kom ik uit de detailhandel en langzamerhand ontstaan er al pratende met je collega`s een classificering van klanten: `weekendvader`, `het poetje` en `de drens`.

Dat ik weg wilde uit de winkel werd voornamelijk veroorzaakt door de bovenstaande groeperingen.
Voor degenen die niet bekend zijn met bovenstaande fenomenen, volgt hieronder een nadere toelichting.

POETJE
======
Een poetje is een een beetje de asociaal de sjonnie (inclusief de `gouwe` ketting) die samen met de hoog geblondeerde Anita de winkel binnen komt stappen.
Zowel Sjonnie als Anita hebben een lomp accent waarbij de laatste letter van een woord niet uitgesproken wordt, dus het woord `gemaakt` wordt `gemaak`.
Anita heeft haar gor-droge geblondeerde haar op een staart gebonden, waardoor de uitloop in haar haar overduidelijk te zien is.
Ze heeft een kind bij zich wat altijd luistert naar een naam eindigend op een `a` die je typisch thuis hoort op een hanger.
dus shania, sjarona, sjananka.
Wat de naam is van het kind zullen de rest van de klanten overduidelijk weten, gezien het kind bij zich geroepen wordt met een krakend stemgeluid waar Akela de heks jaloers op zou zijn.
Het is de typische inwoner van het Nijmeegse waterkwartier of het Arnhemse Klarendal, die zomers op een kratje bier voor het huis van de zon zit te genieten.
Zowel Sjonnie als Anita hebben tussen wijs en middelvinger een gele nicotine afdruk van de veelvuldig geconsumeerde kankerverwekkende stinkstokken.

WEEKENDVADER
============
Op zaterdagmorgen wordt pa met kind door moeder de vrouw het huis uit geschopt onder het motto `ga jij nou eens iets met dat kind doen, ik zorg er al de hele week voor`.
Dus pa vergaapt zich in de plaatselijke computerwinkel aan spullen die hij van moeders nooit mag kopen.
Dit gedrag is voor het kind (begrijpelijk) volledig oninteressant, omdat hij deze ochtend niet de volledige aandacht heeft van pa.
Het kind zal er wel voor zorgen dat vaders aandacht (en dat van het voltallig personeel in de winkel en alle klanten) op zich vestigt, door duidelijk zijn aanwezigheid kenbaar te maken middels zijn van geboorte meegekregen brulconstructie.

DRENS
=====
Het is steeds meer meer de mode om te gaan zeveren over de meest onzinnige kleine prullaria voor een paar euro met de meest onredelijke (en liefst zo vaag mogelijke) argumenten toch zaken voor elkaar te krijgen. (ruilen of geld terug bijvoorbeeld)
De drens is de typische zeik klant, die zeurt over niks, wat je ook doet : de klant is nooit tevreden.
De klant heeft een typische non-klacht.
Je hebt er helemaal niks aan (behalve een hoop gezeur).

De gemiddelde klant wordt mondiger, dat is gewoon een feit.
Het maakt maakt het er echter vaak voor de verkoper/vertegenwoordiger niet makkelijker op en zeker niet leuker!